piątek, 23 marca 2012

Placek Gaździny, czyli jabłecznik bez tłuszczu


Placek Gaździny, czyli jabłecznik bez tłuszczu




Od dawna miałam ochotę na ciacho jabłkowe, ale nie na tradycyjną szarlotkę.

Jak trafiłam na ten przepis, to od razu wiedziałam, że właśnie o coś takiego mi chodziło:)
Zmieniłam mąkę na orkiszową, dodałam kakao, trochę miodu zamiast cukru waniliowego, żurawinę i przede wszystkim zmniejszyłam znacznie ilość składników.
Mam wrażenie, że to prawie idealny zdrowy deser;)



Składniki na foremkę o śr. 21 cm:
  • 6 średniej wielkości jabłek
  • 100 g mąki orkiszowej (aktualizacja: teraz nie używam mąki pszennej)
  • w sumie 80 g rodzynek i żurawin - wcześniej namoczonych
  • łyżka kakao
  • 100 g fruktozy (już po zrobieniu przypomniałam sobie, że miałam dać ksylitol;)
  • łyżka miodu
  • jajko
  • płaska łyżeczka proszku do pieczenia
  • 2/3 łyżki cynamonu, 1/3 łyżeczki imbiru


Zrobiłam wg zasad Kuchni Pięciu Przemian, czyli tak: jabłka (k) obrałam, pokroiłam (tzn. tę czynność akurat wykonała moja córka) w średniej wielkości kostkę. Umieściłam w sporej misce i dodawałam po kolei mieszając po każdej przemianie: kakao (g), fruktozę, roztrzepane jajko, cynamon, rodzynki, żurawinę i miód (sł), imbir (o), proszek do pieczenia (sn) i na koniec mąkę orkiszową (k).
Przełożyłam wymieszaną masę do tortownicy wysmarowanej masłem i posypanej mąką i włożyłam do piekarnika nastawionego na 1700C na ok. 1.5 godziny.

Po wyjęciu ciasto - nie ciasto wyglądało jakby miało przy pierwszej próbie użycia noża  rozpaść się na kawałki;)  Ale było powiedziane, żeby mu dać sporo czasu na okrzepnięcie i  kroić najlepiej na następny dzień, więc słusznie miałam takie odczucia. Pokroiłam wieczorem, czyli po ponad 6 godzinach i wszystko było ok:)

Powiem tak: zmniejszyłam ilość składników i to był błąd, następnym razem zrobię całą blaszkę:)

Placek Gaździny, czyli jabłecznik bez tłuszczu
Placek Gaździny, czyli jabłecznik bez tłuszczu




"Każdy z nas pojawił się na ziemi z szeregiem naturalnych zdolności; każdy ma jakieś rzeczy, w których jest z natury dobry. Te dary zostały Ci dane z pewnego powodu: żebyś z nich korzystał i dzielił się nimi z innymi."
Harv Eker



Komentarze
2012/03/23 13:10:26
dla mnie bombaaaaaa:)
2012/03/23 15:29:08
ależ nazwa!:-)))
2012/03/23 15:56:46
Bardzo udana modyfikacja, wygląda świetnie!
2012/03/23 16:50:18
Super wygląda ten placek :-)
2012/03/24 10:38:07
gaździną nie jestem, ale taki placek to bym z chęcią zjadła :)
2012/03/24 17:53:01
Bardzo podoba mi się ten przepis, aktualnie kolekcjonuję przepisy w których nie ma tłuszczu i ten na pewno do kolekcji mogę dorzucić ;)
2012/03/24 20:10:07
Dziękuję za odwiedziny i komentarze:)
Po placku tylko, miłe bardzo, wspomnienie zostało i ochota na następny;)
Pozdrawiam!
2012/03/25 19:39:56
Ależ dawno nie jadłam szarlotki! Ta pysznie wygląda :)



2 komentarze:

  1. Dzięki za przypomnienie o tym placku jabłkowym, dawno go nie robiłam:) Jak zrobię, to kawałek będzie dla Ciebie;)

    OdpowiedzUsuń

Jeśli spodobał Ci się ten wpis/przepis, masz jakieś sugestie albo skorzystałeś z niego - podziel się tym w komentarzu.
Jeśli komentujesz jako anonimowy, zostaw proszę swoje imię.
Pozdrawiam i dziękuję!