środa, 9 lipca 2014

Bento, czyli pudełko z posiłkiem do pracy







Bento - ta nazwa bardzo mi się podoba, choć kiedyś nie miałam pojęcia co to takiego.

Od niedawna robię takie posiłki w formie sałatki mojemu mężowi, który po odebraniu niepokojących wyników badań przejął się swoim zdrowiem na serio i zaczął mocno interesować się tym co i kiedy je.
Podjęłam się więc przygotowania mu sałatkowego dania do pracy. 

Najpierw zakupiłam pudełeczko z dobrego, bo pozbawionego bisfenolu, plastiku. Pudełek bentowych jest do wyboru sporo, moje kosztowało kilkanaście zł, a są też takie za kilkadziesiąt, z wieloma przegródkami albo fikuśnym wyglądem, w każdym razie jest w czym wybierać, choć wybór największy w internecie. 

Póki jest w bród świeżych warzyw robię sałatkę z dużym ich udziałem (szczególnie sałaty, która jest podstawą), do tego dodaję niewielką ilość zdrowych zbóż i jakiś element mocniej białkowy. 

Wszystkie zestawy są bezglutenowe.

To jest posiłek na II śniadanie/lunch, pierwsze śniadanie mąż je przed wyjściem do pracy, a obiad w  porze popołudniowej już w domu. Kaszę lub ryż gotuję najczęściej wieczorem poprzedniego dnia.
Poniżej kilka zestawów z ostatnich dni. Pudełko ma pojemność 1 l., ale nie wypełniam go w całości. 
Na razie słyszę codziennie zachwyt takim zestawem, mam nadzieje, że tak pozostanie;)




Zestaw I:
* sałata
* rukola
* ogórek małosolny
* cukinia surowa
* ryż basmati
* tuńczyk w oleju
* sos: oliwa, kurkuma, sól, pieprz, bazylia





Zestaw II:
* sałata
* kalarepka
* ogórek małosolny
* kasza jaglana  
* fasolka czerwona
* pietruszka zielona
* sos: olej rzepakowy nierafinowany (aktualizacja: nie używam teraz oleju rzepakowego, tylko oliwę i ew. olej lniany), ocet balsamiczny, sól, pieprz, lubczyk, kminek mielony





Zestaw III:
* sałata
* papryka
* ogórek małosolny
* pomidor
* surowa cukinia
* ryż basmati  
* ser żółty dobry
* sos: oliwa, ocet balsamiczny, sól, pieprz, czosnek niedźwiedzi





Zestaw IV:
* sałata
* sałata strzępiasta
* rukola
* ogórek małosolny
* quinoa
* ciecierzyca
* sos: oliwa, ocet balsamiczny, sól, pieprz, kurkuma, curry





Zestaw V:
* sałata 
* sałata strzępiasta
* papryka
* cukinia surowa
* kasza gryczana
* sardynka
* jajko na twardo
* koperek
* sos: oliwa, sól, pieprz, lubczyk, ocet balsamiczny





Zestaw VI:
* kapusta pekińska
* rzodkiewka
* ryż basmati
* pieczona pierś indycza
* koperek
* sos: olej rzepakowy nierafinowany (aktualizacja: nie używam teraz oleju rzepakowego, tylko oliwę i ew. olej lniany), ocet balsamiczny, sól, pieprz, lubczyk




Dorzucam kolejną wersję: 
Zestaw VII:
* sałata
* kapusta pekińska
* rzodkiewka
* cukinia surowa
* zielony groszek
* ryż basmati
* sos: oliwa, ocet balsamiczny, sól, pieprz, kurkuma, lubczyk


Bento, czyli pudełko z posiłkiem do pracy


I jeszcze jedna:

Zestaw VIII:
* sałata
* roszponka (z mojej uprawy)
* rukola (z mojej uprawy)
* surowa cukinia
* ogórek zielony
* kaszka krakowska gryczana
* ciecierzyca
* koperek
* sos: oliwa, sól, pieprz, kurkuma, czosnek niedźwiedzi



sniadanie do pracy




Dopisane 8.10.2014

I jeszcze takie w nowym pojemniku dwudzielnym:

Zestaw IX:
* sałata
* pomidor
* ogórek małosolny (własny)
* ryż basmati
* łosoś wędzony
* sos: oliwa, sól, pieprz, lubczyk

* 2 orzechy brazylijskie (selen! jemy codziennie 2-4 szt) 


Bento, czyli pudełko z posiłkiem do pracy



"Twój los zależy od twoich nawyków."
Brian Tracy



44 komentarze:

  1. Podoba mi się! Bardzo inspirujące. Aż ciężko uwierzyć, że 'drugie śniadania' mimo wszystko jeszcze kojarzą mi się z kanapką z żółtym serem, jak widzę takie pyszności! Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To może przestanie Ci się tak w końcu kojarzyć;)

      Usuń
  2. Właśnie zjadłam drugie śniadanie w pracy (kanapkę) i zamarzyła mi się taka odmiana :)

    OdpowiedzUsuń
  3. bardzo zdrowie danie :) idealne na letnie oczyszczenie organizmu

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam nadzieję, że się oczyści i wyniki się poprawią:)

      Usuń
  4. Ouuuu ja tu w pracy dziś głoduję a u Ciebie takie pyszności.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak to głodujesz? To niedopuszczalne, proszę się poprawić:)

      Usuń
  5. Ale fajne śniadanka:) Zestaw 2, 4 i 5 to coś dla mnie. Chętnie skorzystam z twojej podpowiedzi.
    Nie wiedziałam, że nie każdy plastikowy pojemnik jest dobry do przechowywania jedzenia... Ja do swoich zestawów śniadaniowych używam takich zwykłych z Biedronki... i nawet nie przyszło mi do głowy sprawdzić na etykiecie z czego one są:/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rany, tak się przestraszyłam, że od razu sprawdziłam swoje pojemniki i na szczęście są BPA Free:) Dzięki za zwrócenie uwagi na to.

      Usuń
    2. To jest ważne szczególnie dla kobiet w ciąży i małych dzieci, dla dorosłych może mniej, ale jak się przechowuje w takim pojemniku, to warto jednak o to zadbać.

      Usuń
  6. Ja tez sobie czasem robie takie zestawy na sniadanie. Zaszalalam nawet i kupilam sobie w ramach prezentu ,przepiekne prostokatne, dwupietrowe pudelko bento jak na linku ponizej:
    http://en.monbento.com/bento-personnalise-2-etages.html
    Oczywiscie jest z dobrego plastiku, ale cena dosc wygorowana. Dlatego jest to takie male szalenstwo , na ktore pozwolilam sobie gdy juz zwyczaj przygotowywania bento byl wprowadzony od dawna (szkoda pieniedzy na "slomiany zapal")
    No i fajna rzecz na prezent np urodzinowy :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niektóre są piękne i bardzo funkcjonalne, zwłaszcza gdy nie robi się jednego dania (tak, jak ja teraz). Ja też pewnie za jakiś czas małżonkowi sprawię taki bardziej wypasiony, bo i dla mnie to będzie przyjemność zapełniać te przegródki różnościami (i kombinować co tam dać;)

      Usuń
  7. Ja często sobie takie sałatki robiłam do pracy. Schemat był taki: warzywa i zioła (takie jakie miałam w lodówce) białko (mięso, ryby, sery, szynka lub jaja) nasiona ( siemię lniane, nasiona słonecznika, orzechy,migdały krojone) oliwa , sok z cytryny. Za każdym razem inaczej smakowało !

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zgadza się, mimo, że schemat ten sam, to jednak smakuje inaczej. Twoje dodatki nasion też super:)

      Usuń
  8. Podobne zestawy przygotowuję na posiłki w pracy! ;-)

    OdpowiedzUsuń
  9. Z takim zestawem to na koniec świata można wędrować :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pod warunkiem, że ten koniec świata mamy nie za bardzo daleko;)

      Usuń
    2. mi też bardzo odpowiadają

      Usuń
  10. A teraz może coś dla pracujących dłużej? Taki kierowca autobusu na przykład ? Wychodzi o 4 rano, wraca o 19 tej. Ratunku, ja już nie mam pomyslow.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A co robiłaś do tej pory? Przy takiej ilości godzin poza domem, to koniecznie coś ciepłego: może dania typu curry, risotto, wszelkie dania jednogarnkowe, gęste, treściwe zupy - zapakowane w termos albo do podgrzania jeśli jest taka możliwość. Do tego sałatki typu powyższego, kanapki. Tak na szybko mi przychodzi do głowy.

      Usuń
    2. Kanapki, sałatki typu : makaronowa carry z kurczakiem , z podgrzewaniem niestety jest problem. Risotto , no... spróbuję

      Usuń
    3. A jak ciepłe zapakujesz do termosu takiego obiadowego? Wtedy masz o wiele większe możliwości no i mąż solidniej nakarmiony;)

      Usuń
  11. Super twoje pudeleczka ..ja tez przygotowuje 3 razy w tygodniu..
    1 i 6 sa na pierwsza faze MM

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja już weszłam w nowy poranny rytm z tymi pudełeczkami, cieszy mnie to wymyślanie co dzisiaj zrobię;)

      Usuń
  12. pisz i podrzucaj nowe pomysły, jutro mój mąż pierwszy raz dostanie bento:)
    a no i za twoją sprawą kupiłam gofrownicę...super!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Świetnie, napisz czy mu smakowało:)
      Nie wiem tylko co masz na myśli z tą gofrownicą za moją sprawą, bo ja nie mam gofrownicy.

      Usuń
  13. Kapitalne inspiracje! Czy cukinia we wszystkich zestawach jest surowa?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, uwielbiam surową cukinię odkąd w zeszłym roku odkryłam, że można tak ją jeść:)

      Usuń
  14. Mój mąż jest po szpitalu i odkąd wrócił do pracy codziennie szykuję mu lunchboxy. W trzecim tygodniu mamy kryzys bo po wyżej dziurek w nosie ma warzyw gotowanych - a tylko takie na razie może jeść . Zatem z wielką zazdrością patrzę na zestawy z sałatą i innymi świeżymi warzywkami 😞
    S3rafin

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie ma czego zazdrościć, bo to zestawy typowo letnie, teraz na nie nie pora:)
      Teraz to kiszonki królują i warzywa na parze. A na parze może jeść? Inaczej smakują niż gotowane tradycyjnie. Albo grillowane delikatnie?

      Usuń
  15. Twoje bento wygląda pysznie, bardzo fajny przepis :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Tak, takie bento jest pyszne, jakakolwiek wersja.

    OdpowiedzUsuń
  17. Właśnie natknęłam się na artykuł i bardzo mnie zaciekawił. Ja od ponad dwóch lat nie jem kanapek, ale bazuję na brokułach, kalafiorach, kaszach itp. Wydawało mi się, że sałaty w sosiku po kilku godzinach zwiędną i będą nieapetyczne. Z pewnością spróbuję tych propozycji. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie więdną, ale jeśli masz taką obawę, to można sos mieć w osobnym małym pojemniczku i połączyć z sałatką tuż przed jedzeniem:)

      Usuń
  18. ... leżę jeszcze w ĺóżku... pierwszy dzień świąt.... I patrząc na Twoje pomysły pudełkowe NORMALNIE ZGŁODNIAŁEM... ja uwielbiam się bawić w kuchni, zaraziłem tym tez moją 16-to letnią córkę... chyba będziemy się "boxować" od najbliższego czasu... podążyć kilka pomysłów na styczniowe pudełka... pozdrawiam cieplutko...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miło to czytać:)
      Życzę w takim razie ciekawych eksperymentów w zakresie bento i nie tylko. I również pozdrawiam (jeszcze) świątecznie:)

      Usuń
  19. A co z cukinią? Czy ona ma być grillowana? Bo tylko dwa razy jest wspomniane, że jest surowa?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jest surowa, uzupełniłam.
      Ale jeśli masz ochotę ją pogrillować, to też będzie dobrze:)

      Usuń
  20. Super zestawienie, skrzętnie wykorzystam :)

    OdpowiedzUsuń

Jeśli spodobał Ci się ten wpis/przepis, masz jakieś sugestie albo skorzystałeś z niego - podziel się tym w komentarzu.
Jeśli komentujesz jako anonimowy, zostaw proszę swoje imię.
Pozdrawiam i dziękuję!