wtorek, 10 kwietnia 2012

Dwie odjazdowe sałatki na bazie buraków


Dwie odjazdowe sałatki na bazie buraków




Nie przepadam za burakami, w jakiejkolwiek formie.
Ale frytki warzywne m.in właśnie z buraków bardzo mile mnie zaskoczyły, więc jak zobaczyłam u Wegetarinki  sałatkę z buraków z ananasem, to od razu nabrałam na nią ochoty:)
Zakupiłam ananasa i postanowiłam zrobić na święta.


Zanim do tego doszło rzuciła mi się w oczy  samotna gruszka w mojej kuchni i wymyśliłam, że zrobię jeszcze przed świętami sałatkę buraczaną z gruszką.
I to jest pierwsza sałatka, a druga już przepisowa z ananasem:)
Obie świetne, bardzo oryginalne w smaku, myślę, że mogą stanowić np. ciekawe uzupełnienie imprezowego bufetu.
Nie są to moim zdaniem typowe sałatki obiadowe, czyli dodatek do drugiego dania; ja bym je określiła raczej jako deserowe, co nie przeszkodziło mi jedną zjeść w charakterze kolacji, a drugą obiadu (samego w sobie).
W każdym razie bardzo Wam polecam:)


SAŁATKA Z GRUSZKĄ


Składniki:
  • 2 buraki
  • gruszka
  • cebulka zielona
  • ok. 3 łyżki uprażonego słonecznika
  • 1 łyżka oliwy
  • ząbek czosnku
  • przyprawy do buraków: sól morska, majeranek, bazylia, ocet jabłkowy, kminek mielony
  • przyprawa do sałatki:  czosnek niedźwiedzi


Najpierw ugotowałam buraki: na wrzątek wrzuciłam szczyptę majeranku (g), umyte buraki, 2 szczypty mielonego kminku (sł), szczyptę bazylii (o), sól (sn), łyżeczkę octu jabłkowego (k)
Po wystudzeniu obrałam je ze skórki i pokroiłam w kostkę.
A potem dodałam pokrojoną w kostkę gruszkę i uprażony słonecznik, polałam oliwą wymieszaną z wyciśniętym ząbkiem czosnku i czosnkiem niedźwiedzim, całość wymieszałam, a na koniec posypałam świeżo wyhodowaną cebulką.
Zapomniałam odłożyć kilka kawałków gruszki i dodać takie niezafarbowane burakiem na wierzch do dekoracji. W ananasowej już o tym pamiętałam.


Dwie odjazdowe sałatki na bazie buraków



SAŁATKA Z ANANASEM


sałatki na bazie buraków




Składniki:
  • 2 średnie buraki
  • ćwierć ananasa
  • niewielkie kwaśne jabłko
  • ząbek czosnku
  • łyżka oliwy
  • kiełki - u mnie z rzodkiewki
  • 2- 3 łyżki posiekanych orzechów włoskich
  • szczypiorek lub cebulka (w oryginale była cebula)
  • przyprawy do buraków: sól morska, majeranek, bazylia, ocet jabłkowy, kminek mielony
  • przyprawa do sałatki: lubczyk


Najpierw przygotowałam buraki, tak jak w przepisie pierwszym.
W międzyczasie pokroiłam ananasa  i jabłko w  kostkę, a orzechy uprażyłam na patelni. Po czym  połączyłam z burakami, szczypiorkiem, orzechami, kiełkami, a na końcu wymieszałam z oliwą z czosnkiem i lubczykiem.
Parę kawałeczków ananasa i trochę kiełków zostawiłam do dołożenia na wierzch już na półmisku.
Pycha:)

sałatki na bazie buraków




"Po co kłamać skoro wystarczy mówić prawdę, żeby nam nie uwierzono"
Guy de Moupassant



Komentarze
2012/04/10 16:10:11
W pierwszej chwili pomyślałam, że pierwsza sałatka jest z arbuzem.
2012/04/10 17:31:16
Diablica66, mnie też się skojarzyło z arbuzem jak gruszka się zabarwiła na różowo:)
Może z arbuzem też byłaby niezła?
2012/04/10 17:58:05
Bardzo ciekawa propozycja :-)
2012/04/10 18:29:01
Świetne propozycje, uwielbiam buraczki :)
2012/04/10 20:48:49
Na pewno zrobię obie, chociaż na razie na mojego faworyta wygląda sałatka z ananasem :)
2012/04/10 21:14:08
Kurcze... ja tak lubię buraki, muszę sobie takie pyszotki porobić, genialne!
2012/04/10 22:02:17
do mnie przemawia ta z gruszka i slonecznikiem .. musze wyprobowac koniecznie
2012/04/10 22:55:57
ha! obie znam i uwielbiam :)
ja tam kocham buraki :D
2012/04/11 06:53:06
Do tej z gruszką też dobrze by było dodać kiełki, ale ja w tym momencie nie miałam. Można zamienić słonecznika na orzechy włoskie. Zresztą, kombinacji jest moc, chodzi głównie o połączenie buraka ze słodkim owocem.

Dziękuję i pozdrawiam Was:)
2012/04/11 14:45:22
A ja właśnie bardzo lubię buraki i ostatnio dokuczliwie odczuwam ich brak w mojej diecie. Twoje sałatki pojawiły się więc jakby w odpowiedzi na moje palące potrzeby:) Bardzo chętnie skorzystam. Oczywiście ja sama, bo reszta mojej rodziny jest jakoś wybitnie mało jarzynożerna;)
2012/04/11 18:28:30
To chyba i ja będę musiała spróbować Twoich propozycji :)
2012/04/12 14:12:53
Próbujcie, ja się po zimie bez sałatek (bo jadłam tylko ciepłe dania) zaczynam rozpędzać wiosennie w surówkach:)
Moja rodzinka też niespecjalnie Ren-ya przepada za moimi eksperymentami;)
2012/04/12 21:44:08
Hmmm ananas z czosnkiem - ciekawe :) uwielbiam takie różniaste sałatki, więc się raczej skuszę, tym bardziej, że wygląda naprawdę pysznie!
2012/04/13 19:02:28
Marta, tak właśnie, czosnek i kiełki rzodkiewki lekko podkręcają całość i wychodzi fajna kombinacja, ale nie czuć ostrości - w następnej surówce z marchewki już czuć mocno czosnek:)
2012/04/20 08:19:15
Wypróbowałam obie:). Ta z ananasem smakowała lepiej - wyszła mi taka słodko-kwaśna. Ale zrezygnowałam z czosnku - po pierwszej sałatce okazało się, że surowy czosnek nie jest dla mnie dobry. Kiełki też były inne - jedyne dostępne na naszej prowincji, z jakiejś fasoli. Ale ogólnie kombinacja wyszła udana:).
Teraz nastawiam się na zestawy z soczewicą:)
2012/04/20 10:08:18
Ren-ya, ja się w ogóle polubiłam przy tych sałatkach i z gruszką i z ananasem;)
Do tej z gruszką lepsze są orzechy włoskie, już sprawdzałam; słonecznik jest bardziej mdły.
A czosnek albo się uwielbia, albo nie przepada, tak najczęściej bywa. Ja do pierwszej grupy należę i gdyby nie to, że utrudnia kontakty międzyludzkie;), to jadłabym 3 razy dziennie!
Pozdrawiam:)
2012/04/29 19:59:45
Pycha! Buraki na słodko z pikantnymi dodatkami to zdecydowanie moje smaki. A jak fajnie gruszki/jabłka złapały kolor :-)


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Jeśli spodobał Ci się ten wpis/przepis, masz jakieś sugestie albo skorzystałeś z niego - podziel się tym w komentarzu.
Jeśli komentujesz jako anonimowy, zostaw proszę swoje imię.
Pozdrawiam i dziękuję!