środa, 27 stycznia 2016

Domowe mleko kokosowe z kokosa


Mleko kokosowe z kokosa



Moje pierwsze mleko kokosowe robiłam z wiórków. Nie za bardzo mi smakowało, było raczej wodniste, a po włożeniu do lodówki na górze tworzyła się skorupka, którą trzeba było rozbijać. Nie byłam więc nim zachwycona i wybierałam jednak mleko z puszki.
Za jakiś czas mleko zrobiłam z kokosa, nie z wiórków. Było lepsze, ale też mnie nie powaliło. Pozostałam przy mleku kupnym, a że takie bez dodatków nie jest tanie, więc nie używałam go też zbyt często.

Jesienią temat ten wrócił za sprawą protokołu AIP, na którym była moja córka. Miała na nim zalecone spożywanie oleju kokosowego lub takiegoż mleka. Olej mojej córce nie za bardzo smakował, a okazało się, że mleko owszem. Mleko kokosowe pojawiło się więc u nas na co dzień. Najpierw zachwyciłam się (cenowo szczególnie) mlekiem w litrowym kartonie. Ale to UHT mnie szybko zniechęciło. Postanowiłam więc ponownie zmierzyć się z mlekiem kokosowym robionym w domu, ale tym razem w innej proporcji wody do kokosa.
I sukces mój był niebywały! Mleko wyszło pyszne! W końcu mi smakuje takie domowe!


Składniki:
* kokos
* woda


Przygotowanie kokosa do przerobu na mleko trochę problemów może sprawić. Ja wykorzystuję do tego celu małżonka, który najpierw udrażnia wiertłem jeden z otworów, przez który wylewa wodę kokosową,  a potem posługuje się imadłem i młotkiem. Odbywa się to w piwnicy i przy pierwszych próbach dochodziły stamtąd odgłosy i słowa świadczące, że to nie takie hop siup i od razu kokos się poddaje, ale przy kolejnych razach szło coraz sprawniej (i bezgłośnie) w myśl zasady, że praktyka czyni mistrza.
Kokosa zawsze do tej pory udawało się rozłupać na dwie części, często bardzo zgrabne.

Mając kokosa w częściach należy teraz oddzielić skorupę od miąższu. I tutaj różnie  z tym bywa, bo czasem po podważeniu nożem pięknie odchodzą kawały, a czasem dłubię po kawałku i wymaga to naprawdę dużego samozaparcia, żeby się nie zniechęcić i sprawę dokończyć. Chyba zależy to w dużej mierze od świeżości kokosa, im mniej świeży, tym miąższ trudniejszy do sprawnego wydłubania. Ale może się mylę, proszę mnie poprawić gdybyście mieli inne informacje.


Mleko kokosowe z kokosa


Mając miąższ następnym krokiem jest obranie go z brązowej skórki, co jest proste, bo skórkę obiera się sprawnie zwykłym warzywnym obierakiem. Można też użyć oczywiście noża.
Mając obrane kawałki kokosa pilnuję, żeby ich nie zjeść za dużo, bo kokos jest pyszny w takiej postaci.


Mleko kokosowe z kokosa


Kolejnym etapem produkcji jest zmiksowanie miąższu z wodą (ja używam do tego Thermomixa).
I tutaj najważniejsze: zalewam taką ilością świeżo zagotowanej wody ile waży miąższ. Z reguły to jest ok. 200 - 250 g, czyli zalewam niepełną szklanką wody. Dodaję też wodę kokosową, choć czasem zapominam, a czasem ją wypijam solo.


Mleko kokosowe z kokosa


Po zmiksowaniu przecedzam przez podwójnie złożoną gazę, na końcu dobrze wyciskając zawartość.


Mleko kokosowe z kokosa

Mleko kokosowe z kokosa


Nietrudno się domyślić, że z takich proporcji wychodzi gęste, pyszne, słodkie mleko, nie do porównania w smaku z tym, które robiłam poprzednio.
Część mleka czasem zamrażam w pojemnikach do lodu, przydaje się do deserów lub kawy.
Pozostałości po produkcji mleka suszę i dorzucam w takiej postaci do wypieków, omletów itp. lub mielę na mąkę w młynku do kawy. 


Mleko kokosowe z kokosa




"Jeśli nie podoba ci się to co otrzymujesz, zmień to, co dajesz"
Carlos Castaneda



18 komentarzy:

  1. Małgosiu , ale mi ślinka pociekła :-)
    Skusze sie na zrobienie takiego mleczka :-)

    OdpowiedzUsuń
  2. Jak natrafię kokosy na zakupach spożywczych chętnie je wykorzystam w ten sposób :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Raz kupiłam w sklepie kokosa, ale jego obróbka była taką mordęgą, że więcej się już nie skusiłam. Może właśnie to był już stary kokos, bo nawet płynu w środku nie było, co ogromnie mnie rozczarowało...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak samo miałam i to z pierwszym,ale po chwilowym zniechęceniu jednak się nie dałam i kupiłam następnego. Okazał się prosty w obsłudze;)

      Usuń
  4. Trochę zachodu, ale chyba warto. Nigdy nie piłam, muszę spróbować :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zachodu nie tak wiele, choć oczywiście więcej niż w przypadku zakupu gotowego mleka;)

      Usuń
  5. To musi być przepyszne :D Kiedyś miałyśmy kokosa ale jego rozłupanie graniczyło z cudem a na końcu okazało się, że jest suchy w środku xD

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Podobno jak chlupie w środku to znaczy, że dobry, bo dużo wody jest, a jak słabo, to lepiej sobie odpuścić takiego kokosa, niech się inni męczą;)

      Usuń
  6. Zdecydowanie do spróbowania. Lubię kokosy, lubię mleko kokosowe i lubię własnoręcznie wyprodukowane specjality. Jutro już się zacznę za surowcem wiodącym rozglądać.
    Z tego, co pamiętam, kokosa można potraktować najpierw wiertarką, a później przepiłować go. Moja znajoma nawet jakieś koszyczki-świeczniczki ze skorup tworzyła. W każdym razie - trudny orzech do zgryzienia.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Najbardziej naturalnie to chyba by było maczetą go łupnąć;)
      Surowiec wiodący - piękne określenie!:)

      Usuń
  7. Nigdy nie robilam ze swiezego kokosa ...zachecilas mnie ..az mi zapachnialo pysznym mlekiem kokosowym...
    Juz sobie wyobrazam jakie musi byc pyszne " maslo kokosowe" ...mniam
    Ja robilam z suszonych wiorkow kokosowych ..bardzo smaczne i aromatyczne
    O tutaj
    http://gribouille118.blogspot.fr/2012/12/beurre-de-coco.html
    Robilam tez prosty taki deser na bazie tego " masla"
    http://gribouille118.blogspot.fr/2013/01/delice-de-beurre-de-coco-aux-fruits.html
    Polecam bo To jest super zeby polubic domowy olej kokosowy..
    Stala kosystencja jak zimno..ale w lecie trzeba z takim deserem uwazac,zeby nie poplynal..

    Musze porwac sie na takie z kokosa...
    Prosze o dopisyek MM

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Robiłam kiedyś takie masło, ale mi nie wyszło mocno maślane, może noże mam za tępe, albo za mało miałam surowca.
      Deserek fajny:)

      Usuń
  8. Żeby łatwo rozbić orzech kokosowy,należy go podpiec w piekarniku,wcześniej wylewając mleczko.Po pierwszym stuknięciu tłuczkiem do mięsa pęka.

    OdpowiedzUsuń
  9. Właśnie kokos czeka na przeróbkę, dziękuję za wskazówki, głównie co do ilości wody!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Teraz robię jeszcze inaczej. Wróciłam do wiórków, ale zalewam je wrzątkiem w proporcji 1:1 i odstawiam na ok. 2 godziny, a potem miksuję z dodatkiem mniej więcej 2 szklanek wody. Wychodzi bardzo dobre mleko.
      Z kokosa to bym zrobiła tak, że bym go zmiksowała najpierw na sucho (pewnie trzeba by go rozdrobnić wcześniej, ale to zależy jaki masz mikser/blender), a potem zalała wrzątkiem i odstawiła, a potem kolejne miksowanie z dodatkiem ok. 2 szklanek wody.
      Daj znać jak Ci wyszło i czy smakuje:)

      Usuń

Jeśli spodobał Ci się ten wpis/przepis, masz jakieś sugestie albo skorzystałeś z niego - podziel się tym w komentarzu.
Jeśli komentujesz jako anonimowy, zostaw proszę swoje imię.
Pozdrawiam i dziękuję!