czwartek, 14 stycznia 2016

Ciastka z ciecierzycy - genialne!!!


Ciastka z ciecierzycy



Ciastka z ciecierzycy spotykam na wielu blogach, głównie wegańskich, przepisy są podobne i prawdopodobnie wzorowane na przepisie z tego bloga.
Jak mi gdzieś mignęły, to zaraz miałam ochotę je zrobić, ale długo trwało zanim myśl zamieniła się w czyn.
W zeszłym roku ciastek prawie nie piekłam, za to ten rozpoczynam ciasteczkową ofensywą! Tutaj przepis na dwa rodzaje, w przyszłym tygodniu będzie przepis na kolejne dwa.

Te ciasteczka na blogach mają dodatek masła orzechowego. Masła nie miałam, zastąpiłam go tahini.
Wykorzystałam ciecierzycę w puszce, zakupioną jako żelazny prowiant na wypadek kataklizmu jakiegoś.



Składniki na ok. 12 ciastek:
* puszka ciecierzycy lub (to lepsza wersja) 1 i 1/2 szklanki ciecierzycy ugotowanej
* 2 kopiaste łyżki tahini
* 2 kopiaste łyżki miodu
* 1/2 płaskiej łyżeczki proszku do pieczenia (mam bezglutenowy)
* ok. 70 g posiekanej gorzkiej czekolady (można dać mniej)



Ciecierzycę odsączyłam i wypłukałam na sitku, wrzuciłam razem z miodem i tahini do miksera i zmiksowałam; nie wyszło mi za gładko, ale nie miało to specjalnie znaczenia, niezmiksowane grudeczki ciecierzycy nie były wyczuwalne  w wypieku.
Spróbowałam surowej masy, aby ocenić jej słodkość i mało brakowało, abym poprzestała na tym etapie - masa była pyszna! Trochę jej podjadłam, po czym dodałam proszek i posiekaną czekoladę i wymieszałam.
Dobrze by było trochę schłodzić masę przed lepieniem kulek, ale ja byłam zbyt niecierpliwa, żeby czekać, więc założyłam lateksowe rękawiczki (jak to często przy tego typu ciastkach robię) i polepiłam kulki, które lekko spłaszczyłam.


Ciasteczka z ciecierzycy


Piekłam kilkanaście minut w temp. 180* C do momentu aż zaczęły się przyciemniać. Ciastka po upieczeniu są miękkie, twardnieją po ostygnięciu.
Są przepyszne! Dawno tak dobrych ciastek nie jadłam! Nawet wyprzedziły w rankingu mojego lidera ciasteczkowego, czyli ciastka czekoladowe.

Myślę, że z tych składników można  zrobić ciasto, a nie ciasteczka, pewnie się pokuszę o zrobienie.


ciasteczka z ciecierzycy

Ciasteczka z ciecierzycy


Ponieważ wszystkim domownikom smakowały (jak rzadko), a wychodzi ich z tej ilości składników tyle co kot napłakał, więc za 2 dni zrobiłam kolejne. Tym razem bez czekolady i zamiast tahiny użyłam wytłoków po mleku kokosowym (jakbym miała masło kokosowe, to takie bym dała zamiast wytłoków i oleju). Zapomniałam tylko dodać proszek i chyba za mało oleju (masa była bardziej sucha niż przy poprzednich)  i ciastka się rozpadały z lekka, co w niczym nie przeszkodziło (oprócz wyglądu), bo te wyszły chyba jeszcze lepsze!



Składniki na ok. 12 sztuk:
* puszka ciecierzycy lub 1 i 1/2 szklanki ugotowanej
* 2-3 łyżki wiórków kokosowych (ja dałam wytłoki po zrobieniu mleka)
* 2-3 łyżki oleju kokosowego
* łyżka miodu
* garść rodzynek
* 1/2 łyżeczki proszku do pieczenia - zapomniałam dać


Proces przygotowania taki sam jak przy poprzednich.
Smak super!!!


Jeśli rodzynki zastąpimy np. suszonymi morelami lub jagodami goji przepis jest zgodny z Metodą Montignac I faza.


Ciastka z ciecierzycy

`Ciastka z ciecierzycy

Ciastka z ciecierzycy




"Małżeństwo - tłumaczenie prozą wiersza miłosnego"
Sasza Guitry



28 komentarzy:

  1. Zapisuje natychmiast przepis do zrobienia..! Dawno nie robilam ciasteczek...
    Prosze o dopisek MM ...oczywiscie bez rodzynek..ale te latwo zastapic np owocami goiji czy suszonymi morelami ..
    Dzieki !.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dopisałam, dziękuję za korektę:)

      Usuń
    2. Dziekuje Malgosiu..!
      Zrobilam z czekolada ..przepyszne..bede robic kolejne wersje..bardzo polecam..
      Pozdrawiam i dolaczam urodzinowe zyczenia ..100 lat..!

      Usuń
    3. Robilam kiedys buleczki z cieicierzycy ..o takie
      http://aidedegilda.blogspot.fr/2012/07/petits-pains-bas-ig-pl.html
      Wiec jak zobaczylam u ciebie ciasteczka to od razu wiedzialam ze bedzie to strzal w 10..!
      Sama nie wpadlam na slodka wersje..à zwykle od tego zaczynam.haha

      Usuń
    4. A ja robiłam słodkie kremy ze strączków, a nie wpadłam, że można je upiec;)
      Te bułeczki super wyglądają!

      Usuń
  2. Naprawdę ciekawe, na pewno zrobię, ciecierzycę mam awsze w zapasie :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Ciacha robię z maslem orzechowym , masz racje Małgosiu sa genialne.
    Zrobię te z kokosem tez na pewno genialne połączenie :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z masłem też pewnie zrobię, dawno masła orzechowego nie jadłam.

      Usuń
  4. Oj, a liczyłam na przepis z ciecierzycową mąką, bo już dawno sobie taką kupiłam i nie wiem jak się za nią zabrać...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Renya, w zakładce "strączkowe" jest dużo przepisów z wykorzystaniem tej mąki, również na ciasteczka. Przeglądnij:)

      Usuń
    2. Dzięki, już kiedyś szukałam u Ciebie sposobu na takie zawężenie, ale nie wpadło mi do głowy, że to co potrzebuję znajdę w takiej zakładce;-)

      Usuń
    3. Jeszcze można przez wyszukiwarkę, ale nie zawsze jest dokładna w wynikach.

      Usuń
  5. Uwielbiam cieciorkę, dlatego zwiedzona wszelkimi "oryginalnymi" przepisami ostatnio zrobiłam właśnie cieciorkowe ciasto, więc teraz chyba czas na ciasteczka! :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Zrobiłam, jestem w trakcie konsumpcji. Zamiast rodzynek suszone śliwki i nie mogłam znaleźć kokosowych wiórków. Z czekoladą nie miałam umiaru, wrzuciłam całą tabliczkę.
    Te ciastka to świetny dodatek do kawy. Bardzo smaczne! :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Też robiłyśmy ciasteczka z ciecierzycy i soi :) Bardzo smaczne wyszły a do tego bardzo sycące :)

    OdpowiedzUsuń
  8. OD 3 miesięcy jestem na diecie ...... chyba sie w weekend skusze na te Twoje ciasteczka. Wyglądają bosko!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Należy Ci się nagroda za dietę!:)

      Usuń
    2. Polecam dietę Dukana, w moim przypadku najlepiej się sprawdza;) Pewnie wiesz, są też inne rodzaje diet, omówiłam je w temacie szybkie odchudzanie i polecam gorąco.

      Co do ciasteczek to wyglądają super i swoją drogą ciekawy pomysł na zrobienie zdjęć:) Pozdrawiam!

      Usuń
    3. Czy uważasz te diety za zdrowe? Bo ja absolutnie nie polecałabym nikomu takiego sposobu na zrzucenie wagi. I jaki sens ma krótkotrwała rygorystyczna dieta, a potem co?

      Usuń
  9. Czy można zamiast miodu dać kilka kropel stewi?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miód pełni też rolę lepiszcza, stewia nie, więc efekt może być inny. Ale głowy nie daję, ja zawsze próbuję różnych wariantów jeśli mam taką potrzebę:)

      Usuń