piątek, 16 stycznia 2015

Chleb z mąki kokosowej, bezzbożowy, bezglutenowy - dwie wersje


Chleb z mąki kokosowej, bezzbożowy, bezglutenowy



Chlebek z mąki kokosowej to kolejne moje podejście do chleba bezglutenowego.
Piekłam już chleb na mące migdałowej i zbożowy bez glutenu. Obie wersje były smaczne, ale miały swoje wady.
Szukałam więc dalej.

Do tej pory nie używałam mąki kokosowej i stwierdziłam, że chyba pora, aby taka mąka wkroczyła do akcji.
Pierwszy chleb upiekłam korzystając po prostu ze zmielonych wiórków kokosowych, do drugiego dałam już mąkę kokosową. Mąka różni się tym od zmielonych wiórków, że jest odtłuszczona, moja zawiera ok. 17% tłuszczu (wiórki kokosowe ponad 50%). Taką odtłuszczoną mąkę można zrobić w domu, przepis u Olgismile.
Pierwszy przepis pochodzi z książki Cud mąki kokosowej i dostałam go od czytelniczki bloga.



Wersja I

Składniki na foremkę 10x20:
* 6 jajek
* 2 łyżki roztopionego masła
* 3/4 szklanki mąki kokosowej (dałam zmielone wiórki)
* 1/2 łyżeczki soli
* 1 łyżeczka proszku do pieczenia
* 1 łyżka ksylitolu (w oryginale 2 łyżki miodu)



Jajka lekko roztrzepałam i połączyłam z pozostałymi składnikami. Wyszło bardzo płynne ciasto, być może przez zwiększoną (w wiórkach zamiast mąki) zawartość tłuszczu. Wlałam je do foremki i piekłam ok. 25 min. w temp. 170* C.
Upiekło się nierówno, nie mam pojęcia dlaczego, z jednej strony ładnie wyrosło, a z drugiej było i niższe i bardziej spieczone.
W smaku (ani w wyglądzie zresztą też, jak widać) chlebka nie przypominało. Raczej powiedziałabym, że miało prezencję i smak  mocno jajecznego biszkoptu.
Ale nie można powiedzieć, że niesmaczne, co to to nie, jest dobre, ale jako ciasto bardziej niż chleb.

Chleb z mąki kokosowej, bezzbożowy, bezglutenowy

Chleb z mąki kokosowej, bezzbożowy, bezglutenowy


Wersja II

Do drugiej wersji chlebka kokosowego postanowiłam zatem dodać coś więcej. Spasował mi przepis z bloga o diecie paleo Cook in Lean, bo zawierał dodatek mąki konopnej, a taką mąkę w domu posiadałam i mało z niej korzystałam. Przepis był więc w sam raz pod moje zasoby.
Upiekłam w keksówce 23x11, ale wyszedł niski.


 Składniki:
* 6 jajek - dałam jedno mniej niż w przepisie było, bo miałam duże
* 4 łyżki mąki kokosowej
* 3 łyżki mąki konopnej
* łyżka oleju kokosowego
* łyżeczka sody
* 1/2 łyżki soli himalajskiej
* 1 łyżeczka octu jabłkowego
* od siebie dodałam przyprawy: mocno sypnęłam czosnkiem niedźwiedzim i kminkiem
* wierzch posypałam kminkiem i czarnuszką



Jajka lekko roztrzepałam i wmieszałam pozostałe składniki. Tym razem masa wyszła gęsta i taka, wg opisu, miała być. Przełożyłam ją do foremki, uklepałam na równo i posypałam kminkiem i czarnuszką.
Piekłam ok. 40 min. w temp. 170* C.
Ten chleb, poza tym, że nie wyrósł tak ładnie jak miał, był zdecydowanie bardziej chlebowy. Na pewno miało znaczenie dodanie przypraw, choć wg mojego małżonka z kminkiem przesadziłam.
Ale wyraził ochotę na kolejny taki chlebek:)


Chleb z mąki kokosowej, bezzbożowy, bezglutenowy

Chleb z mąki kokosowej, bezzbożowy, bezglutenowy





"Prawdziwi podróżnicy to ci tylko, którzy wyruszają, aby wyruszyć"
Charles Baudelaire



 

30 komentarzy:

  1. Podziwiam takie egzotyczne próby, to już wyższa szkoła jazdy dla prawdziwych pasjonatów jedzenia:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kiedyś bym uznała to za dziwactwo po prostu;)
      Taki chleb jesto wiele prostszy do wykonania niż pieczenie tradycyjnego chleba, więc poza faktem zdrowotnym (chleb głównie dla męża bezzbożowego) to przepis dla tych mniej pracowitych;)

      Usuń
    2. Pieczenie tradycyjnego chleba trudniejsze??? W czym tkwi ta trudność? Mąka, różne zmiotki(ziarenka, płatki zbożowe, słonecznik, dynia - jednym słowem, co myśl do głowy przyniesie), woda, zakwas lub drożdże, sól, zamieszać, piekarnik, 50 minut i voilà.

      Usuń
    3. Nie napisałam, że pieczenie zwykłego chleba jest trudniejsze, tylko, że tego jest prostsze i dalej tak uważam. Przy tym tylko mieszamy składniki i do piekarnika, a ten zwykły wymaga zakwasu i wyrastania, a więc więcej pracy:)

      Usuń
  2. Taki chleb , bez glutenu i o niskim IG to jest wyzwanie! Gdzies ten smak "prawdziwego chleba" kazdy ma zapamietany i ciezko jest z innych calkiem produktow go odtworzyc ..
    Powodzenia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie jest to do odtworzenia, z tym się trzeba pogodzić. Tak jak "wegański" smalec nie ma smaku zwykłego smalcu, a kotlety sojowe czy ze strączków nie mają smaku kotletów schabowych;)
      Ale też, na szczęście, smaki nam się zmieniają i to co kiedyś uznane za pyszne w pewnym momencie przestaje takim być i na odwrót:)

      Usuń
    2. A jest przepis z mąki schar na chleb i tak samo smakuje tylko na drugi dzień już jest twardszy robie bułki i chleb

      Usuń
    3. Serio z tej mąki smakuje jak chleb tradycyjny, pszenny albo żytni? Patrząc na jej skład trudno mi w to uwierzyć.

      Usuń
  3. Odpowiedzi
    1. Ta druga, moim zdaniem, lepsza:) Choć pierwsza, jeśli się nie uprzemy że ma spełniać rolę chleba też dobra:)

      Usuń
  4. Domowe pieczywi jest najlepszym czym może być, a te propozycje są naprawdę dobre :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tylko nie zastąpią smaku chleba zbożowego, wiec pozostaje się przestawić na inny smak chleba:)

      Usuń
  5. Upiekłam wczoraj ten chleb według przepisu:
    Podczas już wytwarzania ciasta miałam wrażenie że 3/4 szklanki maki kokosowej to jest za mało więc wsypałam 2 szklanki.
    Ciasto nie urosło wcale, płaskie jak masa którą wyłożyłam na foremkę, do tego mam wrażenie że piekły się jajka te ubite z proszkiem do pieczenia-i tez mam wrażenie że tego proszku za mało 1 łyżeczka. Spróbuję innym sposobem. Zazdroszczę udanego ciasta, mi nie wyszło :-(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie wyszło, bo nie upiekłaś wg przepisu, tylko zasadniczo zmieniłaś proporcje;)
      Mąka kokosowa jest bardzo ciężka i chłonna, jak dałaś 2 szklanki to się nie dziwię, że nic nie wyrosło.
      Próbuj dalej, pozdrawiam:)

      Usuń
  6. witam, co można zrobić fajnego z maki kokoswej i gryczanej( z połączenia). Mam książkę " gryczane pyszności" ale tam przepisy opierają się na połączeniu głównie maki gryczanej z migdalowa...maka migdalowa jest za droga migdaly tez wiec dla mnie odpada.. Kupilam make kokosowa i zamienilam w przepisie noi pizza wyszla zakalec...wydaje sie że ta maka jest cieżka żeby coś z niej wyszlo...jaka maką można zastąpić makę migdałowa zeby przelamac smak gryki i jednoczesnie żeby konsystencja była podobna ?:-) pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mąka kokosowa jest bardzo chłonna i niełatwa w zastosowaniu, też mi się zdarzała klapa jak dałam za dużo. Dodaję ją do naleśników, omletów jajeczno-bananowych (to jest pycha, polecam, mam na blogu), robię czasem bananowy chlebek na tej mące (przepis na blogu też jest). W przepisach gdy zastępuje się nią inną mąkę zwykle trzeba jej dać mniej niż tej zastępowanej i z reguły więcej płynu, trzeba bardziej kombinować niż przy tych klasycznych mąkach.
      Możesz zamiast migdałowej dać ryżową, tylko zwróć uwagę, że migdałowa zawiera tłuszcz, więc może wypiek być za suchy, chyba, że wzbogacisz go tłuszczem jakimś dobrym dodatkowo.
      To takie moje doświadczenia, mnie zwykle coś z takich kombinacji wychodzi;)
      Pozdrawiam!

      Usuń
  7. Pytanie pierwsze, czy można piec w maszynie do chleba? Pytanie drugie, czym można zastąpić mąkę konopną? Uwielbiam ziarna i zamierzam wypróbować przepis, ale o tej mące, przyznam, nie słyszałam.
    Pozdrawiam,
    Joanna

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Może trochę więcej tej kokosowej dodać, powiedzmy łyżkę? Jeśli ma być bez zbóż, bo jeśli zboża dopuszczalne, to jakąkolwiek bezglutenową np. gryczaną.
      Co do maszyny, to nie mam z nią doświadczeń, ale wydaje mi się, że nie powinno być przeciwwskazań.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  8. Muszę wypróbować drugą wersje!

    OdpowiedzUsuń
  9. Wkładam do piekarnika wersje1.ciasto o konsystencji piasku kinetycznego - użyłam mąki kolorowej.pozostaje teraz czekać i próbować! :-)

    OdpowiedzUsuń
  10. A jaką mąką i w jakich ilościach zastąpić mąkę kokosową w tym chlebo-ciastowym przepisie?:) Kokosowa ma dużo błonnika którego nie mogę zażywać przez problemy z żołądkiem. Czy połączenie np. ryżowej, kukurydzianej i ziemniaczanej byłoby ok?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mąki ziemniaczanej i kukurydzianej nie używam w kuchni, nie wiem jak się zachowują w takim wypieku.
      Na początku wpisu jest podlinkowany przepis na chleb na innych mąkach (zbożowy bez glutenu), zerknij, może ten Ci będzie pasował:)

      Usuń
    2. A czy przy użyciu innych mąk, też nie trzeba dodawać drożdży?

      Usuń
    3. Jakiś spulchniacz wystarczy:)

      Usuń
  11. Zrobiłam drugą opcję. Wygląd piękny jak i zapach, ale wyszedl ewidentnie za słony, choć dałam proporcje soli według przepisu (sól morska). Proponuje robić chleb bez soli, bądź co najwyżej szczypte dodać.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że Ci przypadł do gustu:)
      Co do ilości soli (jak i cukru/słodzika i innych przypraw) to jest to trudny temat, bo każdy ma inne preferencje. Dlatego zwykle nie podaję ilości przypraw, tutaj zrobiłam wyjątek i nie wyszło, jak się okazuje, najlepiej;)
      Chleb bez soli z kolei może dla wielu osób być w ogóle nie do przełknięcia. Niestety, tylko metoda prób i błędów się sprawdzi i wtedy możemy dopasować do siebie ilości przypraw:)
      Pozdrawiam!

      Usuń
  12. W pierwszym przepisie należy ubić najpierw białka a później dodać żółtka i resztę składników. Bo tak się robi biszkoptowe ciasto, a ten przepis to jest właśnie biszkopt bardziej niż chleb.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O, fajnie, dzięki za podpowiedź! Nigdy chyba ciasta biszkoptowego nie robiłam;)

      Usuń

Jeśli spodobał Ci się ten wpis/przepis, masz jakieś sugestie albo skorzystałeś z niego - podziel się tym w komentarzu.
Jeśli komentujesz jako anonimowy, zostaw proszę swoje imię.
Pozdrawiam i dziękuję!