wtorek, 11 lipca 2017

Lekkie ciasta z jogurtem, owocami i kruszonką - cztery wersje: 3 jaglane i gryczana


ciasto bez glutenu, z jogurtem i kruszonką




Jesienią zeszłego roku zrobiłam  ciasto owsiane z jogurtem i malinami.
Bardzo mi ono wtedy smakowało. Przypomniałam sobie o nim teraz, jak przyszła mi ochota na coś słodkiego i lekkiego.
Zrobiłam tym razem wersję na mące gryczanej i zamiast malin dałam poziomki, które w tym sezonie wyjątkowo u mnie obrodziły i choć mam trzy krzaczki na krzyż, to co drugi dzień zbieram ich pełną miskę.
Wyszło chyba jeszcze lepsze niż owsiane, więc za kilka dni zrobiłam jeszcze jedną wersję, tym razem jaglaną z brzoskwiniami.
Z tej ilości składników wychodzą niewielkie ciasta, a są bardzo dobre, więc jak macie więcej osób do częstowania, to zróbcie w większej foremce.

Dopisek 16.07.17: upiekłam jeszcze jedną wersję, tym razem jaglaną z borówkami.  Ta wersja wyszła mi bezapelacyjnie najlepsza! 
Dopisek 5.08.17: i kolejna wersja, tym razem jaglana ze śliwkami



Ciasto gryczane

Składniki na foremkę 23x11:
*  5 czubatych łyżek mąki gryczanej (zrobionej w domu z kaszy niepalonej)
*  2 jajka
*  ok. 200 g gęstego jogurtu
*  5 łyżek erytrolu (lub innego słodzika)
*  0.5 łyżeczki proszku do pieczenia (mam bezglutenowy)
*  1 płaska łyżka oleju kokosowego w formie stałej
*  2 łyżki zmielonych orzechów - ja tym razem dałam migdały
*  szklanka poziomek



Najpierw utarłam w makutrze żółtka z 3 łyżkami erytrolu. Choć utarciem to chyba trudno nazwać, powiedzmy, że je połączyłam za pomocą tej pałki  do ucierania (czy to ma jakąś specjalną nazwę?).
Dodałam jogurt, 2 łyżki mąki, proszek i 2 łyżki erytrolu. Wymieszałam i dodałam delikatnie ubite białka.
Masę (mocno, jak na ciasto,  płynną) przelałam do foremki i poukładałam na niej poziomki.


ciasta bezglutenowe z owocami, kruszonką i jogurtem



Pozostałe składniki, czyli 3 łyżki mąki, 1 łyżkę oleju kokosowego i 2 łyżki zmielonych migdałów ugniotłam w kulę i odrywając po kawałku ciasto rozkładałam je na wierzchu  mając nadzieję, że tym razem kruszonka się tutaj utrzyma (w cieście owsianym została wchłonięta podczas pieczenia do wewnątrz).



ciasta bezglutenowe



Piekłam ok. 40 minut w temp. 180* C. Po wyjęciu z piekarnika zostawiłam je w foremce, żeby przestygło, a potem zgrabnie z niej uwolniłam.
Mimo, że zaraz po upieczeniu nie wygląda na zwarte, to po przestygnięciu trzyma formę i nawet pokrojone w stanie nie całkiem zimnym nie kruszy się (poza kruszonką, ale ją zobowiązuje nazwa;).



ciasta bezglutenowe

ciasta bezglutenowe

ciasta bezglutenowe



Ciasto jaglane I

Składniki na foremkę 23x11:
*  5 czubatych łyżek mąki jaglanej (zrobionej w domu z kaszy)
*  2 jajka
*  ok. 200 g gęstego jogurtu
*  5 łyżek erytrolu (lub innego słodzika)
*  0.5 łyżeczki proszku do pieczenia (mam bezglutenowy)
*  1 płaska łyżka oleju kokosowego w formie stałej
*  2 łyżki zmielonych migdałów
*  duża brzoskwinia


Zrobiłam je tak samo jak poprzednie.
To ciasto przypominało w smaku lekki sernik i wyszło mi najbardziej puszyste, choć na zdjęciach tego nie widać.



ciasto bezglutenowe z jogurtem i owocami

ciasto bezglutenowe z jogurtem i owocami

ciasto bez glutenu, z jogurtem i kruszonką

ciasto bez glutenu z jogurtem i owocami



Ciasto jaglane II

Składniki takie same jak w poprzedniej wersji, tylko zamiast brzoskwiń dałam szklankę (z górką) borówek amerykańskich (z jagodami będzie jeszcze lepsze).
Zapomniałam dodać erytrol do ciasta (dałam tylko do utarcia żółtek), przypomniałam sobie o tym, gdy masa była już w foremce, posypana jagodami. Sypnęłam więc po wierzchu  jedną łyżką erytrolu, a drugą dodałam do kruszonki, przez co kruszonka wyszła idealna, najlepsza ze wszystkich. Polecam taką wersję kruszonki.
Ta wersja najbardziej mi smakowała:)



Lekkie ciasta z jogurtem, owocami i kruszonką

 
Lekkie ciasta z jogurtem, owocami i kruszonką



Ciasto jaglane III

Składniki takie same jak w wersji I, tylko zamiast oleju kokosowego, który w tych upałach przyjął formę płynną (a nie pomyślałam, żeby go wcześniej wstawić go do lodówki) dałam łyżkę zimnego masła. Tym razem ze śliwkami, a kruszonka taka jak w wersji II jaglanej.
To ciasto wyszło najbardziej "piankowe", pewnie to kwestia użycia innego jogurtu.

Warto zrobić! Z jakiejkolwiek mąki i owoców, które lubicie.



Lekkie ciasta z jogurtem, owocami i kruszonką

Lekkie ciasta z jogurtem, owocami i kruszonką

Lekkie ciasta z jogurtem, owocami i kruszonką





„Jeśli jesteś panem swojego oddechu, nikt nie ukradnie ci spokoju"
Bernard Fruga




9 komentarzy:

  1. Pyszna,zdrowa przekąska! Lubię takie ciacha :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Wczoraj robiłam z tego przepisu z rabarbarem i wyszedł bardzo smaczny! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też myślałam o rabarbarze, ale nie kupiłam, za to jutro zrobię z borówkami:)

      Usuń
  3. Ta pałka RÓZGĄ się zwie. ;-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj, nie, to na pewno nie rózga. Zrobiłam rozeznania i wychodzi na to, że to jednak pałka, tak jak ją nazwałam;)

      Usuń
  4. Cudne te ciacha jak marzenie, ale co zrobić jak nie można jajek... :-/
    Pozostaje sobie popatrzeć. Pozdrawiam :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To współczuję:( Ale tych jajek to tak już na stałe, czy chwilowo?

      Usuń
  5. to wszystko jest takie pyszne ! :) Supeeer

    OdpowiedzUsuń

Jeśli spodobał Ci się ten wpis/przepis, masz jakieś sugestie albo skorzystałeś z niego - podziel się tym w komentarzu.
Jeśli komentujesz jako anonimowy, zostaw proszę swoje imię.
Pozdrawiam i dziękuję!