sobota, 23 czerwca 2012

Jednoosobowa pełnoziarnista orkiszowa tarta (?) z cukinią - genialna!


tarta wytrawna



Napisałam tarta z pytajnikiem, bo nie wiem jak nazwać to, co mi wyszło - tarta, placek, a może pizza (tylko bez drożdży;)?
 

Wzorowałam się na tym przepisie, ale śmietanę zamieniłam na jogurt, dodałam przyprawy i zrobiłam o połowę mniej ciasta na taką samą foremkę czyli o śr. 20 cm.
I wyszedł cieniutki spód obłożony cukinią i serem - pyszne!!!

Tak pyszny, że zrobiłam dwa razy pod rząd; za drugim razem jeszcze bardziej ją dopracowałam i jeszcze bardziej mi smakowała, aż moja córka się śmiała, że tak wzdycham nad jej genialnością;)



Składniki na jedną osobę/porcję*:

Ciasto:
  • 100 g mąki orkiszowej pełnoziarnistej (k)
  • 1/3 łyżeczki lubczyku (g)
  • 2 szczypty kurkumy (g)
  • 50 g masła zimnego w małych kawałkach (sł)
  • 1/2 jajka rozkłóconego (sł) - za drugim razem nie dodałam
  • czosnek niedźwiedzi (o)
  • wyciśnięty ząbek czosnku (o)
  • 1/3 łyżeczki soli (sn)
  • łyżka jogurtu (k) - albo tyle, żeby ciasto było elastyczne i lekko wilgotne

Nadzienie:
  • 1/2 cukinii
  • ser biały w solance - może być feta
  • pomidory suszone w wiórkach
  • 1/2 jajka - za drugim razem nie dodałam
  • cebulka - za drugim razem zapomniałam o niej
 * jako obiad czy kolacja to raczej jedna porcja, ale na przekąskę wystarczy dla 2 osób



Składniki na ciasto dodawałam po kolei, mieszałam po każdym, a potem zagniotłam w kulę. Przełożyłam do lodówki na 1/2 godziny (za drugim razem nie wkładałam, tylko lepiłam od razu), a potem wylepiłam dno formy do tarty (bardzo cienka warstwa wyszła).
Włożyłam do piekarnika nagrzanego do 1800C i podpiekłam ok. 10 min.
Po lekkim przestudzeniu rozłożyłam na spodzie plastry cukinii, posypałam kawałkami sera i wiórkami pomidorów i polałam połową rozbełtanego jajka (w drugiej nie dałam jajka i posypałam czosnkiem niedźwiedzim).

tarta wytrawna tarta wytrawna

Włożyłam ponownie do piekarnika na ok. 20 min, z tym, że ostatnie 5 min. już przy wyłączonych grzałkach.
Tak jak w tytule, tartę określiłabym jako genialną!
Cieniutkie, chrupiące, aromatyczne ciasto i sprężysta cukinia w połączeniu z lekko słonym serem - poezja obiadowa albo kolacyjna, albo na przegryzkę, albo do piwa, albo kiedy i gdzie kto chce - na każdą okazję:)


tarta wytrawna
tarta wytrawna
tarta wytrawna




"Sztuka życia polega na tym, by cieszyć się małym, a wytrzymywać najgorsze"
William Hazlitt





Komentarze
2012/06/23 12:17:17
Bardzo fajny podpołomyczek, uwielbiam kruche cienkie ciasta z mniamuśnymi dodatkami.
2012/06/23 12:20:15
Świetnie wygląda, musi smakować wyśmienicie. Od razu mi przyszły na myśl suszone pomidory jako dodatek do składników zanim jeszcze je zauważyłam ;)
Miłego weekendu życzę!
2012/06/23 14:43:03
Tarta czy nie - ważne, że genialna :) Aż ślinka cieknie :)
2012/06/23 23:57:28
Świetny przepis, zdecydowanie moje smaki ;) fajne danie na obiad, który moge zrobic w samotne popołudnie, a nie taki który starczyłby do wykarmienia 10-osobowej rodziny( której niestety nie posiadam i muszę kombinować jak zmniejszyć proporcje ;p)
2012/06/24 07:28:05
Patyska, z dodatkami pewnie będę kombinować, może nawet na słodko zrobię:)
Jukejka, pomidory suszone dobre do wszelkich dań - prawie jak czosnek;)
Sylwia, ja znów mam ochotę na następną;)
Bee, mam podobnie: zwykle zmniejszam ilość składników. A przy tej tarcie to nawet nie myślałam, że aż taka jednoosobowa wyjdzie;)
Pozdrawiam:)
2012/06/24 15:31:32
Nooo, jeśli smakuje tak jak wygląda (a nie mam wątpliwości, że tak właśnie jest), to koniecznie będę chciała ten przepis wykorzystać. Tylko jak upały nieco zelżą, bo teraz mam wrażenie, że nawet gotowanie wody na kawę niemożliwie podnosi w kuchni temperaturę:)
2012/06/24 15:37:11
i bosko wymyśliłaś :)
2012/06/25 13:30:05
Twoja tarta powala mnie na nogi :-) wygląda mega apetycznie :-)
2012/06/26 19:36:31
Super pomysł! Wygląda jak pizza :)
2012/06/26 19:53:39
Jaka apetyczna! Uwielbiam cukinię:)
Posmakowałaby mi taka tarta :)
2012/06/27 07:56:15
Ren-ya, ja właśnie ją w największe upały robiłam, ale warto było:)
Oliwek, bosko, bosko, zgadzam się;)
Agattekh, a przy tym prościutka do zrobienia:)
Madziorek, mnie też się z pizzą skojarzyła, choć bez drożdży jest:)
Majana, posmakowałaby Ci na pewno!:)
2012/08/01 19:51:10
Świetny pomysł na cukinię, a jej tak teraz dużo w ogródkach i sklepach:)
2012/08/01 21:44:49
Wedith, pomyśleć, że cukinia do niedawna kojarzyła mi się z czymś niewartym mojej kulinarnej uwagi;)
Dobrze, że się raz skusiłam i okazało się w jakim błędzie byłam; teraz weszła na stałe do mojego menu:)


2 komentarze:

  1. Mmmm.. pycha. Ja dodałam na ciasto sos czosnkowy, cebulę, cukinię, pieczarki oliwki, zioła..... cuuuuuudooo :) W zasadzie to taka inna pizza :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Malwina, określenie "taka inna pizza" bardzo pasuje do tej tarty/nietarty!:)
      Z sosem czosnkowym świetny pomysł:)

      Usuń

Jeśli spodobał Ci się ten wpis/przepis, masz jakieś sugestie albo skorzystałeś z niego - podziel się tym w komentarzu.
Jeśli komentujesz jako anonimowy, zostaw proszę swoje imię.
Pozdrawiam i dziękuję!