piątek, 3 lutego 2012

Piekielne kulki, czyli sposób na mróz


słodkie kulki z kurkumą



Od jakiegoś czasu prawie nie piekę nic tzw. słodkiego.
Kiedyś przygotowywałam słodkości przynajmniej raz w tygodniu i na moim blogu więcej było ciast czekoladowych, serników i różnorodnych deserów niż dań wytrawnych. Teraz jest na odwrót. Zamiast typowych słodyczy piekę ciasteczka owsiane albo bakaliowe, albo podjadam po prostu bakalie.


Jak trafiłam na przepis u  Rodzynki na energetyczne kulki, to sobie przypomniałam, że podobne kulki, tylko bardziej bakaliowe kiedyś robiłam. No to teraz zrobię siemieniane:)
Nie zwróciłam tylko uwagi, że w przepisie jest taka ilość przypraw! Dodaję kurkumę prawie do każdej potrawy, ale po szczypcie, a nie łyżkami!!!
No cóż, Rodzynka przeżyła i się zachwycała, więc ja też postanowiłam zrobić i zaryzykować (tylko czym?;)



Składniki na 12 kuleczek:
  • 100 g siemienia lnianego
  • 40 g migdałów
  • 100 g syropu z agawy - dałam  90 g miodu, bo syropu nie miałam
  • 4 (tak! tak!) łyżeczki kurkumy
  • 2 łyżeczki cynamonu
  • 2-3 łyżki sezamu - do obtaczania kulek
  • dodałam łyżeczkę pieprzu mielonego, bo doczytałam w komentarzach, że się dodaje


Siemię lniane i migdały zmieliłam i wymieszałam z miodem i przyprawami. Z masy lepiłam kulki (tradycyjnie przy takich masach używam rękawiczek lateksowych i sprawdzają się świetnie) i obtaczałam (z dużą trudnością i bez zadowalającego mnie efektu) w sezamie.
Wyszło tylko 12 kulek, a jedną zjadłam jeszcze w trakcie pracy, bo taka byłam ciekawa jej smaku;)
Następnym razem zrobię z podwójnej porcji, bo kuleczki są extra, wcale nie za słodkie, (dla mnie w sam raz) i bardzo przypominają mi czekoladowe;)  A przyprawy nadały im fajny posmaczek (zwłaszcza cynamon) i wcale nie czuje się, że tyle tego w środku jest.
No i po takiej kulce można spokojnie spacerować przy minus 30 nawet;P
Okazuje się także, o czym nie wiedziałam, że kurkuma ma silne właściwości przeciwwirusowe, antybakteryjne i przeciwgrzybicze! Czyli w sam raz na zimowo-wiosenną profilaktykę.

Dopiero na zdjęciach zauważyłam, że kiepsko zmieliło mi się siemię lniane; trzeba będzie naostrzyć noże.
 
słodkie kulki z kurkumą




"Ekspert to ktoś, kto ma coraz większą wiedzę w coraz mniejszym zakresie, aż wreszcie wie absolutnie wszystko o niczym"  
Augustyn Bloch





Komentarze
2012/02/03 12:25:45
Ale super! Muszą być pyszne :) Szczególnie ta duża ilość kurkumy jest intrygująca...Muszę wypróbować :)
2012/02/03 12:42:11
O kurcze, ale intrygujące są te Twoje przepisy.
2012/02/03 12:43:12
Rzeczywiście intrygujące... Myślę, że już kiedyś pytałam, ale nie pamiętam - czym mieliłaś siemię? - moja córka od dwóch tyg. nie może wyjść z przeziębienia; może piekielne kulki by jej pomogły?:)
2012/02/03 12:57:36
Dziewczyny, kulki naprawdę mnie zaskoczyły, bo mimo takiej ilości mocnych przypraw są całkiem łagodne w smaku:)
No właśnie z mieleniem miałam problem: najpierw mieliłam w małym blenderze - zmieliły mi się pięknie migdały, ale siemię prawie wcale. Przerzuciłam do Thermomixa i wyszło trochę lepiej (robiłam wieczorem i dopiero na zdjęciach zobaczyłam, że jednak nie tak dobrze jak miało być;)
Myślę, że to też było powodem, że nie chciał się sezam przyklejać.
Najlepszy byłby młynek do kawy (właśnie sobie przypomniałam już po fakcie, że gdzieś się kurzy w piwnicy;)
Ren-ya, nie wiem czy na przeziębienie pomogą, ale praca przy nich żadna, więc warto spróbować:) Tylko zrób z podwójnej porcji, bo 12 to tyle co nic;)
2012/02/03 15:49:28
Mam ochotę zastosować Twój sposób na mróz! Bardzo mi się podoba!
Pozdrawiam:)
2012/02/03 17:04:45
Kucharnia, można się dobrze okutać albo taką kuleczką rozgrzać od środka:) Każdy sposób dobry, jeśli skuteczny! A ten w dodatku smaczny:)
Pozdrawiam!
2012/02/04 12:09:26
Sowo, a może w przerwie w gotowaniu skorzystałabyś z mojego zaproszenia do zabawy? Zaprosiłam Cię o tutaj. Zgódź się, proszę:)

Gość: rodzynka, nat3-113.ghnet.pl
2012/02/11 18:28:37
Sowa, cieszę się że smakowały! :)))
2012/02/11 19:04:49
Właśnie pomyślałam, że wykorzystam pastę słonecznikową do ich następnej wersji:)
Pozdrawiam!
2012/02/11 20:13:52
ja tez sie ciesze, ze smakuje ci kulki
2012/02/12 17:18:27
Fajnie wyglądają :)
2012/02/15 22:43:37
ucze sie szukac na twoim blogu..
zastanawiam sie czemu przy tym przepisie nie masz , ze jest MM ?
2012/02/16 07:20:53
Bo jest miód, a ten dla mnie nie jest absolutnie MM, tak miałam zakodowane i nigdy miodu nie używałam przy MM;)
2012/02/16 15:45:38
Miod jest dozwolony w metodzie i mozna go uzywac, bo przeciez ma wspaniale wartosci .
Warto jednak wybrac miod akacjowy, ktory ma wieksza zawartosc fruktozy niz cukru . Oczywiscie jest to tez zalezne od zrodla, no ale nie dajmy sie zwariowac . Ja kupuje w makrecie i nie pzreszkodzil mi schudnac
2012/02/16 16:04:58
Pierwszy raz od Ciebie słyszę, że miód jest MM, ale może tak jest traktowany nie ze względu na ig (bo przecież ma wysokie), tylko te inne jego dobroczynne właściwości.
Nutella też jest dozwolona, a ig ma wysokie i zawsze mnie to dziwiło.
2012/02/16 16:50:24
ja pierwszy raz slysze od ciebie, ze Nutella , ktora zawiera czekolade o mniejszej zawartosci niz 70% kakao i kupe cukru jest dozowolona .. to jest wlasnie interpretacja metody hehe
Ja jadam Nutelle, ale jak ja sama zrobie -:)
2012/02/16 19:35:55
O nutelli gdzieś czytałam na pewno i to w kilku miejscach, bo sama bym tego nie wymyśliła;)
2012/02/16 21:52:38
na wielu polskich forach pewnie..
tutaj bardzo ciekawy przepis na fajna "nutelle" w wersji MM . Blog na ktorym jestes znana
kuchennewzlotyiupadki.blox.pl/tagi_b/104015/fruktoza.html
przepis swoja droga wyprobowalam jesienia i polecam jak beda sliwki
2012/02/17 07:48:04
Znam ten przepis, jak również wersję z czekoladą zamiast kakao:)
Nie robiłam do tej pory, może się też skuszę jesienią:)
2012/02/22 20:19:18
jakie śliczne kuleczki :)
uwielbiam Twój blog:)
2012/02/23 07:38:01
Oliwku, bardzo się cieszę:)
2012/02/26 10:54:42
Dziękuję za miłe powitanie.:)Ja dopiero raczkuję tu na blogu,to jest moje trzecie podejście,może tym razem mi się uda pobyć tu troszkę dłużej.:)...Twoje ciasteczka wyglądają bardzo efektownie.:)Pozdrawiam.
2012/02/26 11:05:10
Dziękuję za odwiedziny u mnie!
Trzymam kciuki, żeby Ci wytrwałości czy czego tam potrzebujesz, wystarczyło, bo Twoje przepisy i sposób serwowania dań urzekają:)
2012/03/10 12:16:21
Re: Roladkę spałaszowaliśmy tak szybko,że nie zdążyła wystygnąć.:))Zatem nie wiem jak smakuje na zimno,a co do krojenia to na gorąco z łatwością można było ją pokroić na porcje i się nie rozsypywała.:)Myślę,że na zimno tym bardziej powinna się dobrze kroić.:)
Dziękuję za odwiedziny.:)Pozdrawiam.
2012/04/06 22:42:21
Z pewnością są przepyszne :)
Wesołych, zdrowych i pogodnych Świąt! :)
2012/04/07 09:16:38
Wyglądają bardzo apetycznie!!
WESOŁYCH ŚWIAT!! :)



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Jeśli spodobał Ci się ten wpis/przepis, masz jakieś sugestie albo skorzystałeś z niego - podziel się tym w komentarzu.
Jeśli komentujesz jako anonimowy, zostaw proszę swoje imię.
Pozdrawiam i dziękuję!